Fakta om vad detta är!!!

Tiden bara rusar förbi känner jag, fattar inte hur och vart!!

Jag har många gånger fått frågan, varför äter inte du? Eller va är du rädd för? Vad är Anorexia? Många tror enbart att det handlar om att rasa ner i vikt, men så är inte fallet. Det finns alltid en grund till att man drabbas, men man ser det inte direkt , det är som alkolister varför börjar de att dricka?

jag tänker skriva ner lite fakta, sen skiljer det från person till person...men från mina 15 år som sjuk så ska jag skriva ner lite om hur det var för mig.

Ätstörningar är allvarliga känslomässiga och fysiska problem som kan ha livshotande följder.

Ätstörningar - såsom anorexi, bulimi och hetsätningsstörning - inkludera extrema känslor, attityder och beteenden kring vikt och livsmedelsfrågor

Anorexia Nervosa är kännetecknas av själv-svält och överdriven viktminskning.
Man är i ständig kamp med den andra rösten, man döljer sin hunger eller man förnekar den, Många är intresserade av mat, recept...man vill så gärna göra den tårtan men man vägrar själv äta från den. Man har ständigt den rädslan över viktuppgång, varje litet gram gör att man får ångest.


I början av viktnedgången upplever anorektikern en ökad energi som kan ge utslag i till exempel höjda betyg. Men efter några veckor sjunker emellertid resultaten och koncentrationsförmågan minskar. Allt tar längre tid än förut och en tilltagande irritation, liksom fysisk och psykisk trötthet framträder. Men flickan unnar sig inte att känna tröttheten, lika lite som hon unnar sig att äta, så fast hon ser ut som ett vandrande skelett fortsätter hon att springa, cykla, simma osv. Måste vara igång hela tiden.

Hon äter allt mindre, bryter all mat i småbitar och tar stora portioner av sallad på tallriken. Så fort det blir på tal om att äta eller fika kommer hon med undanflykter. Hon isolerar sig från kompisar för att slippa kommentarer om hur lite hon äter och för att kunna kontrollera sitt födointag bättre. Sina tidigare fritidsintressen tappar hon lusten för. På några månader kan vikten rasa med 20-40% av den ursprungliga vikten, och från att ha varit trevlig och välanpassad blir flickan avvisande, irriterad och kontrollerande, och har allt lättare för att bli ledsen och arg. Jag ville alltid va alla till lags. Hatade att såra andra och kände jag att jag gjorde det kunde jag straffa mig själv med att inte äta nåt, för jag förtjänade inte att äta och må bra.

Det värsta jag kunde göra var att ljuga, som anorektikr är man otroligt bra på att ljuga, man ville alltid komma undan med allt som hade med mat att göra...men man ljuger oxå mkt för sig själv. Anorexi jäveln ljuger för en.

Anorexia upplevs som en lösning på problem. Man svälter för att leva. Sjukdomen handlar inte om mat och vikt utan om känslor. Känslor som man inte är medveten om, inte har ord för att uttrycka.

 Anorexia är ett sätt att leva.

 Anorexia är ett sätt att överleva.

 Anorexia är ett språk.

 Anorexia är ett uppror.

 Anorexia är kontroll.

 Anorexia är maktlöshet.

 Anorexia är avig styrka.

 Anorexia är ett fängelse av föreställningar.

 Anorexia är att svälja vreden.

 Anorexia är att övervinna osynliggörandet.

 Anorexia är inte ett problem, det är lösningen på ett problem

 Anorexia är ett skrik på hjälp.

Det var bara en lite blick och fakta om en så förjävlig sjukdom som sitter som klister på en. Den viktgaste biten att själv inse att man är sjuk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0